Fórum - Téma


Modely a hračky Tatra


Fórum Pokec všeobecný Modely a hračky Tatra



1  2  3  4  5 ......... 26

 Miloš
Miloš
2010-01-03 17:35:20

Tommy, ta 613 to je ITES? Je to zajímavý model...

Michaeli, koukám, že ani odlitek nezůstal bez škrábnutí... Ta skleněná 77 je skvost.

2010-01-03 17:47:34

Jojo je to ites,jen byla v dost špatném stavu tak sem si ji upravil...

2010-01-03 21:21:22

Miloši, ta skleněnka je T-87...

Jinak šilhavku dostal otec při nástupu do TSBL.

Celou dobu byla na plexi skokánku.... Sundána byla na moji kinder žádost, abych mohl dělat brmmmmmmmmmmmmmmm

Wally  
Walter von Hiler
2010-01-04 01:36:38

Miloš: ta tommyho stříbřenka je Ites přestříkaný stylově do barvy jeho auta

Rád bych ještě reagoval na tvojí zprávu o VB jako o nesplnitelném snu sběratelů. Zklamáním se pro mně stalo, když jsem zjistil, že se nejednalo o originální verzi firmy Ites, ale dodatečnou úpravu klasických jednobarevných. Informaci mám od sběratele, který vlastní snad mne známou nejrozsáhlejší kolekci čs. hraček prakticky nevyčíslitelné hodnoty (na Aukru by se na pár set tisíc asi vyčíslit dala), samozřejmě vč. VB verze a s mnohými dalšími se osobně setkal.

Konkrétně mi bylo řečeno, že se jednalo o úpravu modrých chromek a dělali se jako pozornosti pro důležité osoby. Co je na tom pravdy nevím, stejně jako o počtu vyrobených kusů 500, neboť jsem se setkal i s číslem 6000 ks. To, že VB Itesy nejsou originálními, ale pouze znehodnocenými jednobartevnými vozy ve mně ztratilo chuť model shánět a nehorázně ho tak přeplácet (s ohledem, za kolik se nezatajované makety prodávají), už jen z nejistoty, zda-li se vůbec jedná o bastl dobový či současný. Ovšem na tvém obrázku je VB velmi krásná a v takovém stavu ho dnes mít...

Wally  
Walter von Hiler
2010-01-04 02:23:02

Stručná historie hraček T 613 ITES:

Počátek výroby sahá do druhé ploviny 70.let 20.století, výroba ITESů je tak celkem souběžná se sériovou produkcí jejich napodobenin v životní velikosti z Kopřivnice. První tedy na trh přišla Chromka. Kdy přesně to bylo není přesně známé. Nejstarší ITES, který jsem spatřil byla modrá Chromka z roku 1977 (vesměs byly krabice oštítkovány mimo jiné s datem výroby).

Na trhu se objevily 2 verze Chromek - klasická bowdenová verze ve čtyřech barvách (žlutá, modrá, červená, bílá - řazeno vzestupně dle současné hodnoty a vzácnosti), jejichž cena byla 150 Kčs po celou dobu výroby. Ve sbírce mám však možná jednu z nejstarších verzí bílé Chromky, jejíž cena je odlišná od této ceny, neboť je její cena dodatečně přelepená na 150 Kčs, a původně mohla být vyšší i nižší a teprve později ustálena na 150 Kčs. Vzhledem k mé postiženosti s uchováním v dokonalém funkčním a historicky vypovídajícím stavu nemám i přes zvědavost zájem na odstranění této nálepky pro zjištění skutečnosti.

Chromky byly souběžně dodávány ve dvou typech krabic, starší z nich je skládací dvoudílná zasouvací se do sebe a novější pak jednodílná s otevíratelnými malými bočními stranami. Po grafické stránce se nelišily.

Zajímavostí jsou ovladače dálkového ovládání, vyráběné v několika barevných kombinací XXX-bílá, přičemž XXX zastupovaly barvy červená-červená, červená-zelená, nebo zelená-zelená.

Kromě toho byly v prodeji i stavebnice bowdenových verzí, které se dodávaly ve větších krabicích díky rozloženému stavu, a složené se ničím neliší od klasické bowdenové verze. Cena byla 160 Kčs.

Druhá verze byla v tomto vlákně také již prezentovaná - verze ovládaná zvukem bez bowdenu, která díky objemnějšímu pohonnému mechanismu / zařízení ztratila jak otevírací dveře, a motorový prostor, tak interiér a svítící světla, okna proto byla černá namísto průhledných. Tato verze je sice málo vídaná, nicméně stále poměrně sehnatelná. Vyráběla se ze žluté karoserie a zevnějšku se kromě absence bowdenu vyznačovala pevnou přední nápravou, pátým řiditelným kolem uprostřed podvozku, majákem a polepy NAREX. Prezentovala tedy vůz T 623. Cena této hračky byla ve své době 360 Kčs a byla jednou z nejdražších tuzemských hraček vůbec. Narozdíl od bowdenových verzí byla zvukové ovládaný ITES vyráběn v závodu GAMA Milevsko.

Dodávala se v jednom typu krabice – jednodílná s otevíratelnými malými bočními stranami s novou grafickou úpravou a samozžejmě odlišným návodem k obsluze. Na trh přišla až několik let po bowdenové verzi, v první polovině 80.let 20.století. Některé údaje hovoří konkrétně o roku 1984.

Ve stejné době, v jaké přišla obměna vozového parku u firmy Tatra, přišla i u firmy ITES. V roce 1985 nahradil Chromku ve výrobě plasťák, který v ITESu dostal obchodí označení TATRA 613 SPECIAL, ovšem vnější prvky se Superkou z Příbora najdeme jen v masce a náraznících, jinak spíše charakterizuje T 613-3. karoserie má základ stejný, avšak díky velkým designován změnám nezaměnitelný s Chromkou. Stejně jako u Chromky i Plasťák se nabízel ve dvou verzích.

První byla opět bowdenová verze, avšak pouze ve třech barvách (žlutá, modrá, červená – opět řazeno dle dnešní hodnoty a vzácnosti). V principu naprosto totožná, jen vzhledově odlišná. Cena byla zachována a opět byla k dispozici za 150 Kčs. Zcela nové bylo i dálkové ovládání, které dostalo nový tvar, bylo kompaktnější a mělo modernější prvky v podobě "kolébkových čudlíků". Barevná kombinace se změnila, avšak ustálila na oranžovo-černou.

Krabice byla dodávána jediná a to jednodílná s bočními otevíratelnými malými stranami, v nové grafice.

Zajímavosti Plasťáků ITES je v detailech – tedy barvách podvozků, kol a motoru. Zatímco se Chromky vyráběly výhradně s chromovými kolečky a motory a černým podvozkem, najdeme u Plasťáků hned tři barvy podvozků – černá, hnědá a modrá. Motory v barvě bílé a šedivé, kolečka rovněž, někdy i chromová. Absence bílé barvy se tak dá dohnat kombinací těchto prvků… Cenu sice nezvyšují, ale hračku zatraktivní.

Druhá verze opět stejného principu a stejné ceny 360 Kčs, jen v moderním hávu 80.let je opět zvukem ovládaná verze, avšak nově ve dvou barevných provedeních. Kromě žluté barvy, která má polepy totožné s Chromkou najdeme i poměrně vzácnou modrou verzi ovládanou zvukem. Zda-li se na trh dodávala i stavebnice Plasťáku mi bohužel není známá.

Stejně, jako se stýkáme s peripetiemi ohledně historie osobních T 613, i zde je většina letopočtových údajů konkrétně nejasná, stejně jako konce výroby. Lze tedy odhadovat, že útlum nastal po otevření hranic a přívalu moderních hraček “na vysílačku“ ze západu. Údajně mělo být za necelých 15 let produkce vyrobeno 30 000 až 50 000 ks. Výpočty se různí, však to známe.

Toť asi vše v kostce

Wally  
Walter von Hiler
2010-01-04 02:40:59

Ještě si dovolím ukázku z mé sbírky...

OBR.1: na polici zleva - modrá Chromka až na výborný stav ničím výjimečná, černý podvozek, ovladač červená-červená-bílá. Žlutá Chromka - jedna z posledních z roku 1984 s jednodílnou krabicí, černý podvozek, ovladač červená-červená-bílá. Žlutý Plasťák - první člen sbírky, poskládaný a bohužel díky tomu se starým nepůvodním typem bowdenového ovládání červená-červená-bílá, bílá kola, chrom motor. Černý plasťák - bastl a můj nejoblíbenější, maketa Superky, původní barva neznámá, černý podvozek, chrom kola a motor.

OBR.2: na stolu zleva - červený Plasťák s hnědým podvozkem, bílý motor, chrom kola. Modrá chromka na ND, dnes už prodaná, neboť už jsem jí vybrakoval co to šlo, jako náhrada je už na cestě druhý červený Plasťák v TOP stavu i s krabicí. Bílá chromka - jedna z nejstarších verzí, ovladač zelená-zelená-bílá, dvoudílná krabice staršího typu, černý podvozek...

OBR.3: detail dvoudílné krabice od mé bílé Chromky

Nadšencům, kteří dočetli mé tlachání a potřebu se vypovídat do konce děkuji za pozornost a přeji hodně úspěchů ve sbírání.

2010-01-04 17:39:10

Moje chromka z důvodu intenzivního užívání přišla o přední sklo, řadicí páku a má prasklý A sloupek v napojení na střechu.

2010-01-04 19:26:11

DOPORUČUJI : CELKOVOU REPASI, a srovnání na stolici kvůli geometrii

kdo by řek že se to zachová?

2010-01-04 20:41:20

No najezdila toho opravdu hodně, ale celkově drží tvar celkem dobře (to přední kolo je jen propružené .

Když jsem neměl baterie (4,5V) napájel jsem ji 8V trafem (to byl fofr). Motorek to přežil, žárovka ve světlech bohužel nikoliv.

2010-01-07 12:45:11

U příležitosti mých narozenin mě rodina obdarovala další Tatrou

Tatru jsem si vybíral sám a cena byla více než příznivá

2010-01-07 17:46:46

V létě jsem musel cosi vyvézt do sběrného dvora, byl jsem docela nafučenej, moc se mi nechtělo. Když jsem ale nakoukl do kontajneru, málem sem si ukrupl do gatí . Tohle tam bylo v celý svý kráse a teď už je pěkně doma

2010-01-07 21:12:21

Audine gratuluju, super úlovek!! Z toho vyplývá, že se budu muset více čučet do kontejnerů Díky za tip a užij si ji, je v super stavu

2010-01-07 22:38:27

DOBOVKA zn. ALOUSILLE

TATRY na Trase 1990

2010-01-08 17:16:23

T813 ze dřeva je epesní, takúto dnes vlastniť

idem dajakú vystrúhať

2010-01-09 18:57:10

tak správně by tato patřila i do taxíků 1:43 francouzký výrobce

začíná se jí říkat - oblíbená torovka

2010-01-31 23:01:15

Mám zájem o koupi žluté tatry 813, je to možné . Kolik stojí? Díky za odpověď. Lenka tel. 723957632

2010-01-31 23:14:48

Je dost dobře možné, že máš o koupi zájem. Dokonce je to napuosto noumáuní.

Stojí tolik, za kolik se ti ji v nějaké aukci podaří vydražit...

2010-02-03 10:42:44

Nazdar !

DA: To je ona....

Byla určena, jako dárek pro nějakou návštěvu v Tatře.

Měl jsem k Tatře i krabici.... Bohužel naptřila hračce T-813, ale černému Fiatu na kábl.

Tato hračka nemá setrvačník, ani el. motorek. Kolečka jdou natučit ručně.

Wally  
Walter von Hiler
2010-02-03 22:01:15

Jedna nostalgická... Dodnes jsem matce nezapomněl, že mojí Tatru darovala vnoučeti od kámošky!

2010-02-03 23:18:29

TATRA přetrvá generace


Odpovědět

1  2  3  4  5 ......... 26