Fórum - Téma


Tatra 141


Fórum Tatra 111 Tatra 141

Manuály  |  Inzerce  |  Model Tatra 111  |  Naše vozidla



2010-09-18 10:58:26

fota od Davida Varnera

www.davar.cz/badatelna/

samozřejmě s jeho souhlasem

2010-10-10 12:16:52

Mám tady taky jednu dobovku Tatry 141. V knížce jsem se dozvěděl, že T141 patří do typové řady T111 a byla určena pro tahání těžkých nákladů do celkové hmotnosti až 100 tun

2011-04-10 11:27:46

Rok 1957 a dvě T141

2011-06-19 20:31:02

Jedna 141 z Německa

2011-06-26 12:30:52

2012-05-18 19:54:03

Jedna sbírka z exportních T 141

2012-08-02 09:42:58

dobovky z ČSAD Brno

2012-08-02 14:37:46

Moc hezké fotky, možná by někdo dnes rád zachránil i ty šaliny co hodili někde k lesu jako krmelce pro srnky

2013-06-17 09:49:35

v akci

2013-06-17 11:36:52

tora: Super. Na tom valníku vypadá, že jsou místo pneumatik obutý gumový obruče, asi kvůli nosnosti

2013-06-17 14:00:10

tora: Toto jsou výborné přepravy. Tenhle převoz posloužil z jiného úhlu taky jako vzor pro jednoho umělce, který kreslí tužkou. Máme to tady taky

2013-11-19 08:43:22

z této akce bylo pořízeno více fotografií

2014-01-14 12:42:35

Jedna hezčí než druhá.

2015-12-25 20:10:49

homer: Taky soupravička

2015-12-27 14:33:37

POZOR

Soupravička A nahoře BEZ

2017-07-03 10:46:59

Ve Vojenském muzeu Králíky finišuje rekonstrukce „nadupané babičky“ - Tatry 141

Její omlazovací kůra si vzala 3 500 pracovních hodin a potvrdila rčení o „zlatých českých ručičkách..."

Typický zvuk vzduchem chlazeného dvanáctiválce Tatra o obsahu 14 825 cm³ a výkonu 185 koní doprovázel v minulosti pohled na impozantně sunoucí se těžký tahač přívěsů, který bez obtíží zvládal náklady až 100 tun těžké... To byla „nadupaná" Tatra T – 141!

V poválečné době, až na několik vojenských speciálů cizího původu, neexistoval v československém vozovém parku tahač těžkých přívěsů. Díky značnému potenciálu vozidla Tatra 111 se ve velmi krátké době podařilo vyvinout tahač Tatra 141. Nepřekvapí tedy, že značná část dílů je pro oba typy shodná.

Na první pohled se liší Tatra 141 od Tatry 111 větší – osmimístnou – kabinou, menším rozvorem mezi přední a střední nápravou i celkovou délkou vozidla s nápadně krátkou ložnou plochou. Ta byla určena k uložení adhezní zátěže – to aby byl tahač těžší, na silnici lépe seděl a síly od motoru se prostřednictvím pneumatik účinněji přenášely na vozovku.

První vozidla opustila brány závodu již v roce 1957, od roku 1959 (zpočátku asambláží dílů z Kopřivnice) se vyráběla v závodě v Bánovcích nad Bebravou. Tatra 141 se standardně dodávala s kolovými redukcemi pro přepravu nákladů do celkové hmotnosti 100 tun, vyráběla se i varianta bez kolových redukcí označovaná T 141B. Ta byla určena pro přepravu nákladů do hmotnosti 50 tun. Výroba běžela třináct let a ukončena byla roku 1970, kdy se podařilo dokončit 4 981 kus vozidla tohoto typu.

Vozidla pracovala v „civilu" a sloužila pochopitelně i v armádě. Tahala nejrozmanitější velké a především těžké náklady – součásti turbín, trafostanic, ocelových konstrukcí, nádrží, bagry a buldozery, ale i tanky. Na letištích pak rovněž vykonávala práci letištních tahačů.

Jeden z mála dochovaných exemplářů (počet zachovaných kusů v ČR je odhadován na maximálně 2 desítky, z toho rekonstruovaných cca 10, ve vojenském provedení maximálně 3 exempláře) byl postupně rekonstruován ve Vojenském muzeu Králíky. Má výrobní číslo 3 618, což odpovídá roku výroby 1967.

Provozovatelé muzea ho získali zcela náhodně v roce 1998. Tehdy zjistili, že jeden zemědělský podnik na Vysočině připravuje odvoz Tatry 141, naložené odpadem a s připojeným podvalníkem P 32 do kovošrotu. Několik nadšenců se složilo a dokázali nabídnout stejnou cenu, jako výkup blízkého kovošrotu. Za kilo železa se tehdy platilo 80 haléřů. Majitelé byli naštěstí osvícení a dali přednost nabídce nadšenců, možná proto, že přislíbili záchranu a rekonstrukci této zasloužilé dělnice. Celá souprava se pak po vlastní ose (přes 100 km!), i při naprosto nevyhovujícím technickém stavu, přesunula do Těchonína.

Tam měli provozovatelé muzea ve tvrzi Bouda, díky vstřícnosti místních funkcionářů AČR, možnost Tatru zaparkovat v kasárnách. O něco později se Tatra i podvalník staly součástí expozic vznikajícího Vojenského muzea Králíky. Muzeum ale řešilo dlouhá léta svoje bytí, rekonstruovaly se a budovaly výstavní prostory a na systematickou práci nebyl prostor ani čas. Pak se vše změnilo, když tehdejší správce muzea – Jindřich Večeř z Králík – vyslovil památný závazek: „Tuhle Tatru zrekonstruuji a dostanu na veteránské značky...".

Obětoval mnoho odpolední a víkendů a pokračoval v práci i několik let po odchodu do zaslouženého důchodu. A v těchto dnech se jeho nezměrné úsilí naplnilo – po té, co na rekonstrukci vozidla odpracoval 2 500 hodin, z celkových 3 500, které si „nadupaná babička" během své omlazovací kůry vzala. „Nadupaná babička" prošla bez problémů přes komisaře testační komise a stala se oficiálně veteránem.

Letos tato robustní krasavice oslaví 50. narozeniny... Muzeum chystá „spanilou jízdu", během které se tato omlazená a velmi výkonná dělnice představí veřejnosti. Pokud vše vyjde, jak se plánuje, stane se tak v rámci akce Fort Fest CZ 2017 Králíky.

Martin Ráboň, Foto Martin Večeř a autor


Odpovědět